SYSTEM OŚWIATOWY POWIATU
Jednym z najważniejszych zadań prowadzonych przez Powiat Pilski jest rozwój oświaty w celu zapewnienia młodzieży możliwości do indywidualnego rozwijania się, motywowania do dalszego pogłębiania wiedzy i dokonywania właściwych wyborów w przyszłości. Głównym dokumentem, w ramach którego realizowano powyższe cele w 2022 r. jest Strategia Rozwoju Oświaty Powiatu Pilskiego na lata 2017-2027.
W 2022 r. nadal modernizowano szkoły i placówki oświatowe, tworząc w nich specjalistyczne sale dydaktyczne. W Zespole Szkół im. St. Staszica w Pile oraz w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie przy ul. W. Pola uruchomiono windy przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami.
Rozpoczęła się budowa Centrum Innowacji Technologicznych w Pile, nowoczesnej placówki kształcenia zawodowego młodzieży. To największa inwestycja Powiatu Pilskiego, wartości prawie 30 mln złotych, na którą pozyskano rekordowe w historii unijne dofinansowanie – prawie 24 mln złotych. Koniec prac zaplanowano na pierwszą połowę 2023 r.
26 maja, podczas uroczystej gali wręczenia nagród trzeciej edycji konkursu „Innowacyjny Samorząd” Powiat Pilski, jako jeden z nielicznych samorządów w kraju, otrzymał wyróżnienie za m. in.: „Nowoczesne e-usługi w zakresie edukacji, informacji i promocji w powiecie pilskim z wykorzystaniem telebimów wielkocalowych”.
17 uczniów szkół średnich prowadzonych przez Powiat Pilski otrzymało stypendia Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2022/2023. Stypendia przyznawane są za wybitne wyniki w nauce. Jeden z uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej - Curie w Pile zajął I miejsce i tym samym został zwycięzcą Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Chemicznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Powiat Pilski od 2018 roku prowadzi szerokie działania edukacyjne i promocyjne na rzecz ochrony środowiska, realizując projekty Eko-Edukacji. W ramach tych działań utworzono m.in. Powiatowe Centrum Edukacji Ekologicznej w Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile, które jest wyposażane w nowoczesny sprzęt do wykonywania ciekawych doświadczeń na zajęciach z ekologii, prowadzonych nie tylko dla uczniów szkół średnich, ale także przedszkolaków i seniorów.
Wybudowano ścieżki edukacji ekologicznej przy Starostwie Powiatowym, podobnie przy szkołach średnich i powstają już kolejne, m.in. przy Zespole Szkół Budowalnych i Zespole Szkół Technicznych w Pile. Rozbudowano ośrodki edukacji ekologicznej w nadleśnictwach, na leśnych szlakach turystycznych powstały punkty informacyjne i miejsca rekreacji. Niebawem powstanie niezwykle atrakcyjny Punkt Edukacji Ekologicznej przy Młodzieżowym Domu Kultury ISKRA w Pile.
Szczegółowe informacje dotyczące strategii znajdują się w części raportu pt.: Realizowane polityki, programy, strategie.
ORGANIZACJA PRACY SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH W 2022 R.
W 2022 r. Powiat Pilski prowadził 10 szkół ponadpodstawowych oraz 5 placówek oświatowych i szkół specjalnych.
Szkoły ponadpodstawowe:
I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile,
Liceum Ogólnokształcące Mistrzostwa Sportowego w Piłce Siatkowej w Pile,
Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Pile,
Zespół Szkół Technicznych w Pile,
Zespół Szkół przy Teatralnej w Pile,
Zespół Szkół Budowlanych w Pile,
Zespół Szkół Ekonomicznych w Pile,
Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile,
Zespół Szkół w Łobżenicy,
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wyrzysku.
Placówki oświatowe i szkoły specjalne:
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile,
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Marii Grzegorzewskiej w Pile,
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy,
Młodzieżowy Dom Kultury "Iskra" w Pile,
Powiatowe Centrum Edukacji w Pile.
771,34
Liczba etatów ogółem pracowników zatrudnionych roku szkolnym 2021/2022
566,10
Liczba etatów nauczycieli zatrudnionych w roku szkolnym 2021/2022
205,24
Liczba etatów pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w roku szkolnym 2021/2022
Zatrudnienie kadry pedagogicznej oraz pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022 (etaty)
W roku szkolnym 2021/2022 w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Pilski odnotowano zatrudnienie na poziomie 618,39 etatów wśród kadry pedagogicznej oraz 195,82 etatów wśród kadry administracji i obsługi. Oznacza to wzrost zatrudniania kadry pedagogicznej o 52,29 etatów i spadek wśród kadry administracji i obsługi o 9,42 etatów w stosunku do roku szkolnego 2020/2021. Łączne zatrudnienie w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Pilski w roku szkolnym 2021/2022 wyniosło 814,21 etatów.
Struktura kadry pedagogicznej w roku szkolnym 2021/2022
wg stopnia awansu zawodowego
Struktura kadry nauczycielskiej w szkołach i placówkach oświatowych w roku szkolnym 2021/2022 wg stopnia awansu zawodowego
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.
W gminnych placówkach oświatowych największą grupą są nauczyciele dyplomowani i mianowani (łącznie 83%) czyli pedagodzy z pełnym pedagogicznym, kierunkowym wykształceniem i wieloletnim doświadczeniem zawodowym.
5 433
Liczba uczniów w roku szkolnym 2021/2022
23,93
Średnia liczebność oddziałów w roku szkolnym 2021/2022
10,35
Liczba uczniów na etat nauczycielski w roku szkolnym 2021/2022
2,31
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w roku szkolnym 2021/2022
Stan organizacyjny szkół i placówek oświatowych w roku szkolnym 2021/2022
W roku szkolnym 2021/2022 do szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Pilski uczęszczało 5.867 uczniów w 244 oddziałach. Oznacza to, że średnia liczebność oddziału wyniosła 20,33. Średnia liczba uczniów na etat nauczycielski we wszystkich szkołach i placówkach oświatowych wynosiła 10,44, natomiast średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział 2,47. W stosunku do 2021 r. liczba uczniów i oddziałów wzrosła o odpowiednio 434 osoby i 17 oddziałów.
DZIAŁANIA NA RZECZ UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
W powiecie pilskim prowadzone jest kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odbywa się ono w szkołach i placówkach specjalnie do tego celu powołanych, jak i szkołach ogólnodostępnych. Kształcenie uczniów odbywa się w szkołach specjalnych – w szkole podstawowej, w szkole przysposabiającej do pracy, branżowej szkole I stopnia, liceum ogólnokształcącym jak i technikum.
W szkołach prowadzonych przez Powiat Pilski realizowane jest także indywidualne nauczanie. Podstawą do wydania orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania jest stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający lub uniemożliwiający mu uczęszczanie do szkoły. W szkołach ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat Pilski stworzone są również warunki kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zdiagnozowany u nich różny stopień niepełnosprawności.
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile
W Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Pile prowadzono działania diagnostyczne w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, a także działania terapeutyczne dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W roku szkolnym 2021/2022 przeprowadzono 4.590 badań diagnostycznych:
1.568 diagnozy pedagogiczne,
1.770 diagnoz psychologicznych,
1.000 diagnoz logopedycznych,
172 diagnoz zawodoznawczych,
40 integracji sensorycznych,
40 badań przesiewowych logopedycznych.
W roku szkolnym 2021/2022 wydano 1.287 dokumentów:
1.585 orzeczenia,
89 opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju,
902 opinii,
171 informacji o badaniu.
W Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych prowadzono działalność terapeutyczną (dla łącznie 7.263 osób), która obejmowała następujące zakresy:
indywidualna terapia pedagogiczna,
indywidualna terapia logopedyczna,
indywidualna terapia psychologiczna/psychoterapia,
zajęcia związane z trudnościami adaptacyjnymi,
inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Pile
W ramach Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego działa: szkoła podstawowa specjalna i szkoła specjalna przysposabiająca do pracy. Odrębną formą w placówce są zajęcia specjalistyczne wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Zgodnie z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego ośrodek dba o wszechstronny rozwój ucznia, stwarza warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego wychowanków poprzez różnego rodzaju zajęcia o charakterze edukacyjnym i terapeutycznym. Nauczyciele, wychowawcy posiadają niezbędne kwalifikacje do prowadzenia zajęć o różnym charakterze.
Poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, rewalidacyjnymi w Ośrodku realizowane są zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
gimnastyka korekcyjna,
zajęcia logopedyczne,
terapia psychologiczna,
terapia pedagogiczna,
integracja sensoryczna,
zajęcia terapeutyczne doskonalące motorykę małą i dużą, metodą Tomatisa,
EEG Biofeedback,
muzykoterapia,
socjoterapia,
tyfloterapia,
surdoterapia,
kynoterapia.
W roku szkolnym 2021/2022 w związku z awarią dachu zajęcia w ośrodku w terminie 31.01.2022 – 07.03.2022 odbywały się w formie zdalnej, w pozostałym okresie stacjonarnie z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego.
Praca z każdym uczniem w Ośrodku jest wysoko zindywidualizowana - zespół nauczycieli, wychowawców pracujący z uczniem opracowuje dla niego indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, dokonuje dwa razy do roku wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania.
Zespół Szkół Gastronomicznych w Pile
W roku szkolnym 2021/2022 w Zespole Szkół Gastronomicznych w Pile wszyscy uczniowie kształcili się w klasach ogólnodostępnych. Zapewniono zajęcia rewalidacyjne zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych oraz na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego.
W czasie zajęć rewalidacyjnych koncentrowano się również na:
procesach poznawczych,
adaptacjach w grupie rówieśniczej,
komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
treningu umiejętności społecznych,
umiejętnościach radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
doskonaleniu technik szkolnych szczególnie pod kątem rozwijania umiejętności zawodowych,
podwyższaniu możliwości uczniów z opanowaniem programu szkolnego.
W szkole przygotowywano młodzież do pracy - do pełnienia roli pracownika - prowadzone były zajęcia ukierunkowane na prace przygotowujące ucznia do dorosłości:
organizowano zajęcia związane z planowaniem kariery zawodowej z doradcą zawodowym,
młodzież odbywała zajęcia praktyczne w zakładach gastronomicznych typu zamkniętego i otwartego ucząc się wybranego zawodu, oraz nawiązując właściwe relacje z pracodawcami,
prowadzono zajęcia wyrównawcze dla uczniów, którzy przez swoją niepełnosprawność mają duże trudności edukacyjne,
organizowano spotkania ze specjalistami dla uczniów niepełnosprawnych,
w ramach integracji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną ze środowiskiem szkolnym oraz lokalnym odbywały się między innymi takie przedsięwzięcia jak:
spotkania klasowe,
wyjścia integracyjne,
imprezy szkolne,
udział w akcjach ogólnoszkolnych,
prezentowanie umiejętności uczniów w różnych formach artystycznych oraz sportowych (Konkurs Umiejętności Kulinarnych, reprezentowanie szkoły w Mistrzostwach Powiatu Pilskiego w Sztafetowych Biegach Przełajowych).
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy
Zespół Placówek Wychowawczych w Łobżenicy został utworzony na mocy uchwały nr VII.52.2019 Rady Powiatu w Pile z dnia 25 kwietnia 2019 r. i rozpoczął swoją działalność w dniu 01.09.2019 r. W jego skład wchodzą:
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Łobżenicy,
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Kijaszkowie.
W roku szkolnym 2021/2022 działania Zespołu Placówek Wychowawczych w Łobżenicy ukierunkowane były na:
dostosowanie kierunków kształcenia młodzieży do potrzeb rynku pracy,
stałe monitorowanie i analizę rynku pracy,
stałe monitorowanie zapotrzebowania na poszczególne kierunki nauczania w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie,
analizowanie zmian na rynku pracy.
Wychowankowie Zespołu Placówek Wychowawczych w Łobżenicy aktywnie uczestniczyli w pozalekcyjnych zajęciach edukacyjnych:
kółko turystyczno-krajoznawcze,
sekcje sportowe,
kółko muzyczno-teatralne,
kółko plastyczne,
kółko kulinarne,
kółko przyrodnicze,
kółko kajakowe,
terapia psychologiczna,
zajęcia z psychoterapeutą uzależnień,
doradztwo zawodowe – uczniowie 8 klasy szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia,
zajęcia profilaktyczne – wszyscy wychowankowie.
W roku szkolnym 2021/2022 w Zespole Placówek Wychowawczych w Łobżenicy były organizowane imprezy i inicjatywy wspierające proces dydaktyczno-wychowawczy:
spływy kajakowe,
wewnętrzne mistrzostwa ZPW w piłce nożnej,
Dzień Dziecka,
konkurs Wielkanocne jajko,
wycieczki do kina w Bydgoszczy,
kurs i egzamin na kartę rowerową,
turnieje tenisa stołowego,
konkurs biologiczny,
zawody międzygrupowe STRONG MEN,
turnieje zręcznościowo – sprawnościowe,
turniej piłki nożnej z okazji Święta Niepodległości i turniej Mikołajkowy,
konkurs z języka niemieckiego,
konkurs ortograficzny,
wiosenny turniej sprawnościowo - szybkościowy.
Szkoła Podstawowa Specjalna w Łobżenicy
Szkoła Podstawowa Specjalna wchodzi w skład Zespołu Szkół w Łobżenicy. Budynek szkoły jest przystosowany dla uczniów niepełnosprawnych ruchowo. Szkoła wyposażona jest w nowoczesne pomoce dydaktyczne, które zapewniły możliwość prowadzenia atrakcyjnych zajęć dla dzieci, pobudzających ich kreatywność oraz zdolności poznawcze.
W roku szkolnym 2021/2022 zrealizowano obowiązkowe zajęcia edukacyjne, rewalidacyjne oraz indywidualne i grupowe z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tj.:
zajęcia logopedyczne,
zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem,
terapia psychologiczna,
terapia pedagogiczna,
zajęcia usprawniające motorykę małą i dużą,
integracja sensoryczna,
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
socjoterapia.
Uczniowie wzięli udział w licznych projektach edukacyjnych:
Projekt Laboratoria Przyszłości,
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „ Gramy zmysłami”,
Ogólnopolska akcja związana z wadami słuchu – Projekt : # kochamsłyszeć,
Międzynarodowy Projekt „Czytam z klasą- Lekturki Spod Chmurki”,
Projekt edukacyjny Uniwersytetu Dzieci w Klasie „Muzyka. Do czego inspirują nas dźwięki?”,
Ogólnopolski Projekt edukacyjny „Zabawa Sztuką”,
Projekt „Dziel się uśmiechem”,
Innowacja metodyczna „Innowacyjne metody elektrostymulacji w logopedii”,
Program „BRITA- filtrujemy dla Bałtyku”,
Projekt eTwinning –Tropiciele Wiosny,
Projekt na mocy porozumienia z Polskim Związkiem Łowieckim - spotkania z edukatorem leśnym i zaproszonymi gośćmi.
A także w się w akcjach charytatywnych:
Góra Grosza,
Szlachetna Paczka,
Pomoc dla Ukrainy,
Zbieranie plastikowych nakrętek, makulatury i baterii,
Zbiórka elektrośmieci.
Jednym z ważniejszych wydarzeń szkoły podstawowej specjalnej w roku szkolnym 2021/2022 było zorganizowanie wycieczki szkolnej do Muzeum Kultury Ludowej – Skansen w Osieku nad Notecią. Podczas wycieczki uczniowie uczestniczyli w licznych zajęciach tematycznych oraz wzięli udział w pikniku.
DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI
System dopłat do doskonalenia i dokształcania nauczycieli funkcjonuje w celu zdobycia nowych, bądź uzupełnienia już posiadanych przez nauczycieli kwalifikacji. Z systemu dopłat mogą skorzystać nauczyciele, którzy chcą:
ukończyć kursy nadające kwalifikacje,
ukończyć studia licencjackie - jako drugi kierunek,
ukończyć studia magisterskie,
zdobyć na studiach podyplomowych dodatkowe kwalifikacje, w tym do nauczania drugiego przedmiotu na kierunkach zgodnych z potrzebami kadrowymi szkoły i placówki oraz powiatowych jednostek oświatowych,
poszerzyć wiedzę i umiejętności z prowadzonych zajęć poprzez udział w kursach, konferencjach, szkoleniach i warsztatach, których plany związane z doskonaleniem się i podnoszeniem kwalifikacji są zgodne z potrzebami szkół i placówek, w których pracują oraz potrzebami organu prowadzącego.
W roku szkolnym 2021/2022 na dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli wydatkowano 156.584,05 zł. Łączna liczba nauczycieli korzystających z dofinansowania wyniosła 490 osób.
156 584 zł
Kwota ogółem wydatkowana w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022
47 173 zł
Kwota wydatkowana na studia podyplomowe w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022
109 411 zł
Kwota ogółem wydatkowana na szkolenia i kursy doskonalące w ramach dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022
SZKOŁY I PLACÓWKI NIEPUBLICZNE
DOTACJE Z BUDŻETU DLA SZKÓŁ NIEPUBLICZNYCH w 2022 r.
15 992 897 zł
+9%
do roku 2021
W Powiecie Pilskim do ewidencji szkół i placówek niepublicznych wpisanych jest łącznie 96 szkół i placówek.
Dotacje z budżetu Powiatu Pilskiego w roku szkolnym 2021/2022 otrzymały:
II Liceum Ogólnokształcących STO w Pile;
Liceum Ogólnokształcące Towarzystwa Salezjańskiego im. św. Jana Bosko w Pile;
Centrum Kształcenia "Nauka" spółka z o.o. w Pile;
TEB Edukacja w Pile Technikum dla młodzieży;
Szkoła Policealna TEB Edukacja w Pile;
CNiB "Żak" Małgorzata Morzyszek LO dla dorosłych;
CNiB"Żak" Małgorzata Morzyszek -Policealna Szkoła Opieki Medycznej dla Dorosłych "Żak" w Pile;
CNiB"Żak" Małgorzata Morzyszek -Policealna Szkoła Zawodowa dla Dorosłych "Żak" w Pile;
Zaoczne Liceum Ogólnokształcące "Cosinus" w Pile;
Szkoła Policealna "Cosinus" w Pile;
Medyczna Policealna Szkoła "Cosinus" w Pile;
Szkoła Policealna "Cosinus I" w Pile;
Szkoła Podstawowa Specjalna w Pile;
Bursa Szkolna Marcin Leniec w Pile.
Dotacje z budżetu Powiatu Pilskiego w 2022 r.
Środki wydatkowane z tytułu realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy w 2022 r.