EGZAMINY w roku szkolnym 2021/2022
EGZAMIN MATURALNY
84,43%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego ogółem w roku szkolnym 2021/2022
96,55%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z języka polskiego w roku szkolnym 2021/2022
85,51%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z matematyki w roku szkolnym 2021/2022
96,28%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z języka angielskiego w roku szkolnym 2021/2022
90,63%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z języka niemieckiego w roku szkolnym 2021/2022
100,00%
Średnia zdawalność egzaminu maturalnego z języka francuskiego w roku szkolnym 2021/2022
Egzamin maturalny - ogółem
Egzamin maturalny - język polski
Egzamin maturalny - matematyka
Egzamin maturalny - język obcy nowożytny
Ogólny wskaźnik zdawalności wszystkich egzaminów maturalnych w 2022 r. był wysoki i wyniósł 84,43%. W stosunku do wyników egzaminu maturalnego z 2021 r. można zauważyć niewielki spadek na poziomie 2,04%.
Niektóre uwagi i wnioski szkół wynikające z analizy egzaminów maturalnych oraz podjęte działania w celu ich poprawy:
systematyczne przeprowadzanie analiz wyników egzaminów maturalnych (analiza ilościowa i jakościowa),
przygotowywanie uczniów poprzez omawianie przykładowych zestawów maturalnych,
kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, szczególnie umiejętność rozumienia poleceń, przetwarzania odczytanych z tekstów informacji i ich poprawnego interpretowania i wykorzystania oraz weryfikacja uzyskanego wyniku rozwiązanego zadania,
zwiększanie ilości ćwiczeń praktycznie wykorzystujących poznane struktury leksykalno-gramatyczne, adekwatnie do ich funkcji w zadaniach egzaminacyjnych,
organizowanie zajęć dla uczniów z przedmiotów maturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem strategii rozwiazywania zadań zamkniętych i otwartych (zwiększanie ilość rozwiazywania zadań otwartych), analizowanie i poszukiwanie metod rozwiązania zadania, eliminowanie odpowiedzi błędnych, wykonywanie obliczeń na kalkulatorze w celu unikania błędów rachunkowych,
przeprowadzanie próbnych egzaminów maturalnych organizowanych przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Poznaniu oraz próbnych egzaminów maturalnych w szkołach (egzamin wewnętrzny ustny i pisemny) zarówno z języka polskiego, jak i z matematyki,
obligowanie nauczycieli do wymiany informacji i doświadczeń,
przeprowadzanie obserwacji zajęć poszczególnych nauczycieli pod kątem metod i form pracy (prowadzenie lekcji otwartych).
EGZAMIN zawodowy
1 422
Liczba osób przystępujących do egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2021/2022
1 208
Liczba zdanych egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2021/2022
84,33%
Średnia zdawalność egzaminów zawodowych w roku szkolnym 2021/2022
Egzamin zawodowy - klasy I-III technikum
Egzamin zawodowy - klasy IV technikum i branżowe szkoły
I stopnia
Liczba uczniów przystępujących do egzaminów zawodowych wzrosła w stosunku do 2021 r. o 34%., a zdawalność o 40%. Średnia zdawalność egzaminów w 2022 r. była wyższa o 12% od tej z 2021 r.
Niektóre uwagi i rekomendacje szkół wynikające z analizy egzaminów zawodowych:
powtarzać w sposób permanentny materiał nauczania,
przeprowadzać testy działowe, analizować je i utrwalać zagadnienia trudne,
sukcesywnie rozwiązywać testy, korzystając z bazy testów egzaminacyjnych on-line,
zwiększać liczbę ćwiczeń kształcących umiejętności, które na egzaminie wypadły najsłabiej,
zwracać uwagę uczniom na uważne czytanie treści każdego zadania i polecenia egzaminacyjnego,
monitorować przyrost wiedzy poprzez testy diagnozujące z przedmiotów zawodowych,
kształcić umiejętności pracy z arkuszami egzaminacyjnymi, zwracając uwagę na szczegóły zawarte w treści zadań, które jako drobne błędy obniżają łączną punktację na egzaminie np.: nr dokumentu, pełna nazwa nadawcy/odbiorcy, daty wystawienia dokumentów itp.,
kontynuować prowadzenie zajęć dodatkowych, pozalekcyjnych i wyrównawczych,
zwiększyć liczbę godzin na zagadnienia często pojawiające się na egzaminach,
przeanalizować wpływ kształcenia zdalnego na osiągane przez uczniów wyniki.